|
Terres per la industria o per la pagesia? |
|
|
|
|
Polígons de “nova generació” que esperen amb resignació una reactivació econòmica que es preveu llunyana. Algunes naus aïllades, ben poques, dels agosarats que van colonitzar un territori encara verge en èpoques d’expectativa limitada. La imatge és del Polígon de Llevant a Polinyà, però podríem haver agafat altres exemples, com el Polígon de Can Bages (Castellar del Vallès) o de Sant Pau de Riu Sec (Sabadell)
Aquests sectors se sumen ara als polígons industrials dels 70, 80 i 90’s arreu del Vallès, on s’amunteguen naus buides. que cerquen també alguna activitat que els atorgui utilitat. La obsolescència de molts d’aquests sectors és ben evident. Fa anys que ningú s’ha preocupat pel seu manteniment ni per la seva rehabilitació. Depenent del camí que emprenguem finalment, molts d’aquests sectors restaran buits i els caldrà adaptar-se a noves necessitats econòmiques.
|
|
|
|
|
Liquidacions per manca de crèdit??? |
|
|
potser una BANCA PÚBLICA? |
|
|
|
|
|
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
En el cas del polígon Can Clapers, a Sentmenat, són moltes les naus encara actives. Ens crida l’atenció, però, com en algun cas al costat de la Nau s’hi exposen també altres articles en liquidació.
|
|
|
|
|
1
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
On descansen les grues |
|
|
|
|
|
Caracteritzaren l’skyline de les nostres ciutats durant bona part de la dècada. A Sabadell o Terrassa, per exemple, es construïen entre 2.000 i 3.000 habitatges cada any. Miressis on miressis veies grues treballant incansablement. Ara descansen. Algunes es troben al polígon de Can Clapers (Sentmenat). També n’hem vist a Can Bages (Castellar del Vallès).
|
|
|
|
|
|
Si esdevenen ja només ferralla dependrà de la capacitat de trobar-los utilitat en una nova etapa que serà marcada per la rehabilitació més que no pas per la nova construcció. Algun “emprenedor” hauria d’imaginar-los una nova vida.
|
4
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posar carrers al camp |
|
|
|
|
|
Carrers sense cases, sense indústries... carrers enimg de camps i boscos. Carrers sense adreces, sense veïns ni activitat. Quilòmetres i quilòmetres d’asfalt, de voreres, d’enllumenat, de clavegueram, que ara cal mantenir amb diner públic. |
|
|
|
|
Ja en trobàvem fa algunes dècades,
en aquelles urbanitzacions fetes il·legalment, sovint enmig dels boscos vallesans.
Ara trobem novament carrers buits en sectors residencials i sectors d’activitat econòmica, conquerits més sovint sobre terrenys agrícoles. Causes diferents però malalties
ja conegudes.
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Els % del formigó... |
|
|
|
Venut i per vendre |
|
|
|
|
|
|
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
Contrastos evidents. Tenir com a veí la buidor d’habitatges inacabats o abandonats. És ben habitual encara que ens passi de vegades desaparcebut a la ciutat. Només cal fixar-s’hi. Quan aquesta convivència passa en sectors residencials uniformes, la comparació entre el buit i el ple, entre el viscut i l’abandonat, és molt més evident.
|
|
|
|
Ni bústia, ni timbre, ni càmera, ni llum, ni número, ni alarma. Ni pom per obrir la porta.
|
9
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Com si fos un marc pendent d’obra d’art.
Potser hi deia “Construccions Sant Quirze del Vallès SA”. Potser alertava del perill d’entrar a l’obra sense l’equipament de protecció requerit. Quí sap si de fet no anunciava al dubtós comprador que aquell era el darrer habitatge pendent de vendre de tota la promoció.
|
11
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Encara hi ha llums per alertar a l’improbable visitant nocturn de no topar amb les tanques.
Però, funcionen? Nosaltres no hi serem pas a aquelles hores per a comprovar-ho.
|
13
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hidrants que no resisteixen l’abandonament.
Concebuts per estar a punt per a qualsevol urgència. Potser algú ha intentat ja organitzar alguna remullada alegre enmig d’un panorama tant desèrtic.
|
14
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Publicitar la publicitat.
Abunden els espais disponibles, també en les ostensibles tanques publicitàries que emmarquen les entrades i sortides de la ciutat.
|
18
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Un Quart Cinturó per a passejar-hi |
|
|
|
|
|
De grans inversions en infraestructures que han quedat a mig fer en podem trobar arreu de Catalunya. El cas del Quart Cinturó és, però, un dels exemples més significatius. Diversos kilòmetres de la via, alguns d’ells ja asfaltats, amb ponts i viaductes, esperen que el Minister de Foment posi data a la inversió que hauria de permetre la construcció del túnel que connectaria el tram d’Olesa amb el de Viladecavalls. A hores d’ara, però, hi ha quí es pregunta si realment val la pena o si és prioritari gastar els diners que encara costaria acabar aquesta obra.
|
|
|
|
|
És diumenge, a mig matí.
Mentre no es concreta el futur d’aquesta obra, hi ha qui hi passeja, hi ha qui fa drecera, i qui de tornada amb la bicicleta aprofita, ja cansat, per estalviar-se un bon desnivell.
|
19
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“prohibit el pas” a la racionalització de l’obra pública? |
|
|
|
|
|
Blocs de formigó que no eviten pas
el xafardeig del vianant.
Almenys eviten la temptació de posar prova la velocitat dels motors. No oblidem que aquesta és una via feta per a córrer. Alguns volen creure que per aquí es canalitzarà bona part del trànsit de pas de la regió metropolitana que ara utilitza l’AP7. Alguns no ens cansarem de repetir, però, que el traçat del Quart Cinturó és força més llarg i que acumula molt més desnivell que el de la Via Augusta (ara AP-7).
|
21
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pasturant i gaudint del paisatge |
|
|
|
|
|
Mentre no es resol el futur d’aquesta infraestructura, una explotació ramadera a manté la seva activitat. Les seves tanques es freguen amb les tanques de l’obra. Hi ha escassament 10 metres de distància entre l’asfalt i el tancat on jeuen. Els protagonistes observen amb certa incredulitat el paisatge, potser reflexionant sobre l’estupidesa humana...
|
|
|
|
|
|
25
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diners per un tub |
|
|
|
|
|
Una petita part de les obres pendents del Quart Cinturó s’han reactivat... no sigui dit! A ritme més aviat lent, es clar; no hi ha liquidesa. Ens preguntem si, al cap i a la fi, tants diners com costen aquestes obres no estarien avui més ben invertits en altres capítols de despesa.
|
|
|
|
|
|
27
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El material de les obres s’acumula i envelleix; tot avança a poc a poc. |
|
|
|
|
Costa imaginar com pot acabar encaixant un reguitzell desordenat de pilars, ponts, viaductes, aparentment inconnexes.
|
28
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mapa del recorregut i la realització |
|
|
|
enllaços d'interes |
|
|
enllaç “Urbanoporosi. Sabadell i els silencis urbans”, un projecte del col·lectiu (Sa)badall
enllaç “La trama urbana”. Espai crític i reflexiu sobre la ciutat
enllaç Bloc “Ciudades a escala humana”, de Manu Fernández.
enllaç Observatori del paisatge
enllaç Observatori de projectes i debats territorials de Catalunya
|
|
|
|
|
|