ino1.jpg in05
 
co_00
 
    N_02
B_go01e B_go02 B_go03 B_go04 B_go05 B_go06 B_go07 B_goO8  
T_01

 

  Terres per la industria o per la pagesia?  
i_01  
 

 

Polígons de “nova generació” que esperen amb resignació una reactivació econòmica que es preveu llunyana. Algunes naus aïllades, ben poques, dels agosarats que van colonitzar un territori encara verge en èpoques d’expectativa limitada. La imatge és del Polígon de Llevant a Polinyà, però podríem haver agafat altres exemples, com el Polígon de Can Bages (Castellar del Vallès) o de Sant Pau de Riu Sec (Sabadell)

Aquests sectors se sumen ara als polígons industrials dels 70, 80 i 90’s arreu del Vallès, on s’amunteguen naus buides. que cerquen també alguna activitat que els atorgui utilitat. La obsolescència de molts d’aquests sectors és ben evident. Fa anys que ningú s’ha preocupat pel seu manteniment ni per la seva rehabilitació. Depenent del camí que emprenguem finalment, molts d’aquests sectors restaran buits i els caldrà adaptar-se a noves necessitats econòmiques.

 
 

 

  Liquidacions per manca de crèdit???  
  potser una BANCA PÚBLICA?
i_30  
     
Diferents punts de vista visuals

 

En el cas del polígon Can Clapers, a Sentmenat, són moltes les naus encara actives. Ens crida l’atenció, però, com en algun cas al costat de la Nau s’hi exposen també altres articles en liquidació.

 

 

 

 

c01_01.jpg  

 

1

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_02  

 

 

 

 

 

2

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   

  On descansen les grues  
i03  
 

 

Caracteritzaren l’skyline de les nostres ciutats durant bona part de la dècada. A Sabadell o Terrassa, per exemple, es construïen entre 2.000 i 3.000 habitatges cada any. Miressis on miressis veies grues treballant incansablement. Ara descansen. Algunes es troben al polígon de Can Clapers (Sentmenat). També n’hem vist a Can Bages (Castellar del Vallès).

 

 

 
 
  i_03  

 

 

 

3

 

Diferents punts de vista visuals
       
         
         
   
  i_04  

Si esdevenen ja només ferralla dependrà de la capacitat de trobar-los utilitat en una nova etapa que serà marcada per la rehabilitació més que no pas per la nova construcció. Algun “emprenedor” hauria d’imaginar-los una nova vida.

 

4

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   
  i_05  

 

 

 

5

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   

  Posar carrers al camp  
i_04.jpg  
 
Carrers sense cases, sense indústries... carrers enimg de camps i boscos. Carrers sense adreces, sense veïns ni activitat. Quilòmetres i quilòmetres d’asfalt, de voreres, d’enllumenat, de clavegueram, que ara cal mantenir amb diner públic.
 
  i_06  

 

6

 

   
         
         
         
   
  i_07  

Ja en trobàvem fa algunes dècades,
en aquelles urbanitzacions fetes il·legalment, sovint enmig dels boscos vallesans.

Ara trobem novament carrers buits en sectors residencials i sectors d’activitat econòmica, conquerits més sovint sobre terrenys agrícoles. Causes diferents però malalties
ja conegudes.

 

7

 

 
 
         
         
         
   
  i_08  

 

8

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   

  Els % del formigó...  
i_05  
 

 

 

 

 

  Venut i per vendre  
i_42  
     
Diferents punts de vista visuals  

 

Contrastos evidents. Tenir com a veí la buidor d’habitatges inacabats o abandonats. És ben habitual encara que ens passi de vegades desaparcebut a la ciutat. Només cal fixar-s’hi. Quan aquesta convivència passa en sectors residencials uniformes, la comparació entre el buit i el ple, entre el viscut i l’abandonat, és molt més evident.

 

  i_09  

Ni bústia, ni timbre, ni càmera, ni llum, ni número, ni alarma. Ni pom per obrir la porta.

 

 

 

9

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   
  i_10  

 

10

 

         
         
         
         
   
  Tota la informació!    
  i_11  

Com si fos un marc pendent d’obra d’art.

Potser hi deia “Construccions Sant Quirze del Vallès SA”. Potser alertava del perill d’entrar a l’obra sense l’equipament de protecció requerit. Quí sap si de fet no anunciava al dubtós comprador que aquell era el darrer habitatge pendent de vendre de tota la promoció.

11

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   
  i_12  

 

12

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   
  i_13  

Encara hi ha llums per alertar a l’improbable visitant nocturn de no topar amb les tanques.

Però, funcionen? Nosaltres no hi serem pas a aquelles hores per a comprovar-ho.

 

 

13

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_14  


Hidrants que no resisteixen l’abandonament.

Concebuts per estar a punt per a qualsevol urgència. Potser algú ha intentat ja organitzar alguna remullada alegre enmig d’un panorama tant desèrtic.

 

 

 

14

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   
  i_16  

 

 


16

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  Qui compre les tapes?    
  i_17  

Palets on s’amuntegaven materials
de construcció.

Avui cobreixen precàriament l’absència de tapes del clavegueram o bé forats d’estructures inconcluses.


17

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
   
  i_18  

 

Publicitar la publicitat.

Abunden els espais disponibles, també en les ostensibles tanques publicitàries que emmarquen les entrades i sortides de la ciutat.

 

 

18

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   

  Un Quart Cinturó per a passejar-hi  
 
 

 


De grans inversions en infraestructures que han quedat a mig fer en podem trobar arreu de Catalunya.
El cas del Quart Cinturó és, però, un dels exemples més significatius. Diversos kilòmetres de la via, alguns d’ells ja asfaltats, amb ponts i viaductes, esperen que el Minister de Foment posi data a la inversió que hauria de permetre la construcció del túnel que connectaria el tram d’Olesa amb el de Viladecavalls. A hores d’ara, però, hi ha quí es pregunta si realment val la pena o si és prioritari gastar els diners que encara costaria acabar aquesta obra.

 

 

 
  i_19  

És diumenge, a mig matí.

Mentre no es concreta el futur d’aquesta obra, hi ha qui hi passeja, hi ha qui fa drecera, i qui de tornada amb la bicicleta aprofita, ja cansat, per estalviar-se un bon desnivell.

 


19

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   
  i_20  

 

 


20

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   
  “prohibit el pas” a la racionalització de l’obra pública?    
  i_21  

 

Blocs de formigó que no eviten pas
el xafardeig del vianant.

Almenys eviten la temptació de posar prova la velocitat dels motors. No oblidem que aquesta és una via feta per a córrer. Alguns volen creure que per aquí es canalitzarà bona part del trànsit de pas de la regió metropolitana que ara utilitza l’AP7. Alguns no ens cansarem de repetir, però, que el traçat del Quart Cinturó és força més llarg i que acumula molt més desnivell que el de la Via Augusta (ara AP-7).


21

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   
  i_22  

 


22

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   
  i_23  

 

 


23

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_24  

 

 

 


24

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   

 

  Pasturant i gaudint del paisatge  
i_07  
 

 

Mentre no es resol el futur d’aquesta infraestructura, una explotació ramadera a manté la seva activitat. Les seves tanques es freguen amb les tanques de l’obra. Hi ha escassament 10 metres de distància entre l’asfalt i el tancat on jeuen. Els protagonistes observen amb certa incredulitat el paisatge, potser reflexionant sobre l’estupidesa humana...

 

 
  i_25  


25

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   
  i_26  

 

 

 


26

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   

  Diners per un tub  
 
 

 

Una petita part de les obres pendents del Quart Cinturó s’han reactivat... no sigui dit! A ritme més aviat lent, es clar; no hi ha liquidesa. Ens preguntem si, al cap i a la fi, tants diners com costen aquestes obres no estarien avui més ben invertits en altres capítols de despesa.

 

 
  i_27  

 

 


27

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
         
   
 
 
El material de les obres s’acumula i envelleix; tot avança a poc a poc.
 
  i_28  

 

Costa imaginar com pot acabar encaixant un reguitzell desordenat de pilars, ponts, viaductes, aparentment inconnexes.

 


28

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_29  

 

29

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
   
  i_31  

 

31

 

Diferents punts de vista visuals

         
         
         
         
   
  i_32  

 

32

 

Diferents punts de vista visuals

   
         
         
         
   
      N_02

 

  Mapa del recorregut i la realització  

 

       
 
enllaços d'interes
 
 

 

enllaç “Urbanoporosi. Sabadell i els silencis urbans”, un projecte del col·lectiu (Sa)badall

enllaç “La trama urbana”. Espai crític i reflexiu sobre la ciutat

enllaç Bloc “Ciudades a escala humana”, de Manu Fernández.

enllaç Observatori del paisatge

enllaç Observatori de projectes i debats territorials de Catalunya