|
|
|
Classificar els paisatges en un moment i en un lloc com aquest és prou complicat. Aquí ens proposem tan sols un recull, més o menys ordenat, dels indrets que vàrem veure el matí del diumenge 24 de març, tot voltant per la part alta de la plana del Vallès. Els llocs eren premeditats, per no així la mirada. No buscàvem l’exhaustivitat sinó únicament un recull parcial, puntual i fugaç, a un territori que ha arribat per quedar-se.. almenys per una bona temporada. Serà bò, doncs, reconèixe’l.
Primera parada a la ciutat, on les parets ens parlen. A través de la paraula ens interpel·len sovint convocant-nos a la revolta o recollint declaracions d’amor. Avui, però, quan la crisi ha jugat amb l’espai urbà com una simple mercaderia, moltes portes i finestres ens parlen també en silenci a través dels murs que les tapien. La ciutat és avui plena d’espais buits, molts d’ells infranquejables. Un breu recorregut urbà ens permet veure edificis tapiats, solars, estructures a mig construir ... no ens hi entretenim, però el tema donaria per una exposició .... com la que vam fer des del col·lectiu (Sa)badall amb “Urbanoporosi. Sabadell i els silencis urbans”.
|
|
cases tapiades, cases sense gent |
|
|
|
“Dret a l’habitatge!”
L’enèssima convocatòria per
a manifestar-se reivindicant un dret que potser mai s’ha acabat de reconèixer. Sobre una finestra tapiada, sobre un habitatge “protegit” dels invasors, es convoca a un dret que en aquest cas algú ja s’ha cuidat de negar.
|
1
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El paisatge urbà, ja poc cuidat
en moltes ciutats vallesanes, es presenta ara encara més desendreçat.
La seva degradació, la manca d’ús de molts immobles, comporten la desaparció de la pròpia vida urbana al carrer. Quí vol passejar per carrers que ens neguen la mirada? En aquest cas és a la ciutat de Terrassa, però podria ser Sabadell, Barberà del Vallès, Castellar del Vallè, Rubí ...
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Locals comercials buits arreu de la ciutat.
Al centre, però també molt presents als barris més residencials, fora dels espais més centrals. Nombroses persianes abaixades, rètols de venda o lloguer plens de pols que, de tant de temps que fa que hi són posats, es trenquen i desenganxen.
|
4
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
On són els beneficis de l'especulació? |
|
|
|
|
|
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
En diversos punts de la ciutat topem amb escultures a tamany real que recorden el que havien de ser i que alguna cosa va fallar. Ingents quantitats de diners invertits, sovint “rescatats” ja amb diner públic, que perden valor dia a dia. Esperen la opinió d’un propietari que potser viu a l’altra punta del món, o bé la firma d’un notari, o la sentència d’un jutge. Però passa el temps i continua passant el temps, i ningú se’n fa responsable. Mentrestant, algú espera amb por i angoixa una ordre de desnonament.
|
|
|
|
El ritme estava preestablert.
Anaven fent per fases. Tot estava plenament coordinat. De baix cap a dalt per anar posant instal·lacions, aïllament, pladur, tancaments, pintura ... Però de sobte, els va enviar a tots “al carrer”. Quedà tan sols el pis de mostra.
|
5
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Urbanitzem el camp i els boscos en homenatge al cotxa |
|
|
|
|
|
També a les urbanitzacions residencials, on es projectaven habitatges per aquells amb més poder adquisitiu, s’acumulen habitatges a mig construir en carrers deserts . A Sant Quirze del Vallès, per exemple, a la urbanització de Can Llobateres, Matadepera ...
|
|
|
|
|
|
Tanques d’obra, provisonals, que es perpetuen. Tot just delimiiten amb dificultat el perimetre del què havia de ser una llar.
No hi ha privacitat per a aquestes runes.
|
8
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hi queden encara les bastides,
els contenidors on s’hi guardava el material o s’hi acumulava el rebuig, palets, runes, tubs, algunes eines ... i la vegetació que creix per testimoniar el pas del temps que no s’atura.
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jocs perillosos!!! |
|
|
|
|
|
Setze cases aparellades en un territori indefinit entre Terrassa i Matadepera.
Protegides de dia i de nit per un vigilant que observa amb atenció com la vegetació s’obre pas lentament entre els panots. Senyals de trànsit ens alerten que cal moderar la velocitat “Atenció, un pare i un nen poden estar jugant a pilota!”
|
|
|
|
|
La marquesina de l’autobús ens convida a gaudir d’una màgica aventura sobre gel, o bé a somniar amb el luxe aeri de la PAN AM.
De fons, el paisatge ens convida a altre tipus d’aventures, menys fantàstiques.
|
16
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La crisi per tots els pressupostus |
|
|
|
|
|
Havia de ser una promoció d’habitatges de luxe, amb vistes espectaculars, piscines d’aquelles sense fi, les darreres tecnologies en domòtica,... Probablement acabarà sent el què promotors i arquitectes havient somniat, però de ben segur que passaran encara una bona pila d’anys. De moment, aquest carrer, aquests murs, tot el què es va arribar a fer, resisteix com pot el pas del temps. De tant en tant nous inquilins s’atreveixen a conquistar una promoció que sembla nascuda amb mal peu, que foragita visitants i que es mostra per ara ben lluny de la imatge idíl·lica que pretenia vendre.
|
|
|
|
|
L’acció dels lladres, i d’alguna o altra bretolada, altera la prevista uniformitat, les simetries. Palets que eviten caure per l’absència de tapes massa valuoses o portes i portetes que ja no hi són.
|
18
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dues finestres, per casualitat, o no, han quedat obertes, simètricament. Potser perquè s’airegi. Potser perquè les parets, o bé uns inquilins fugissers, puguin veure com surt el sol.
|
19
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La casa ofereix un pati excepcional, a tres vents, amb vistes al sud sobre el Vallès...
|
21
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Esquelets al servei de... |
|
|
|
|
|
I en veure aquestes estructures, un no pot parar de pensar què en podríem fer mentrestant. Poden tenir algun ús temporal? Aquesta sens dubte seria un bon mirador sobre la plana del Vallès. |
|
|
Futur incert |
|
|
|
|
|
Després d’un llarg procés administratiu, els terrenys que ocupava una empresa de paviments asfaltics, han quedat finalment lliures. Eren terrenys qualificats ja com a equipaments del Parc Territorial de la Grípia i la Betzuca, però per ara són únicament un testimoni del que durant més de 20 anys varen ser. El senyal de direcció prohibida ha perdut tot sentit. Està clar que a aquest lloc no hi vindrà ningú a moure res.
|
|
|
|
|
Les parets convidaven a ser pintades.
Portes i finestres reventades per omplir l’interior de runes. De moment alguns arbres miren de sobreviure-hi. Per aquí fa temps que no hi vé ningú. Potser algú hi pensa, en aquest espai; encara que costa de creure-ho.
|
26
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La cadira capta totes les mirades.
No hi ha, però, dues fotografies iguals. Cadascú la veu des d’angles i distàncies diferent; com tot paisatge, sigui petit o immens, és viscut també de forma diferent.
|
29
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
Diferents punts de vista visuals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El darrer banquet |
|
|
|
|
|
Viladecavalls. Marge de la carretera que comunica amb Terrassa, prop de l’autopista; un lloc indeterminat en un àmbit ara envaït per les obres del Quart Cinturó. Parets tapiades, parets rebentades, grafitis, una palmera i silenci. |
|
|
|
|
L’estructura d’un pastís de noces queda com a memòria dels millors moments d’aquestes parets.
Miraculosament, s’ha mantingut sencer.
|
36
|
Diferents punts de vista visuals |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parcel·les per especular |
|
|
|
|
|
Era un dels pocs càmpings existents a la plana del Vallès. Un lloc prou ben conservat i tranquil entre Polinyà i Palau-Solita i Plegamans, amb roulottes d’aquelles que s’han arrelat al terreny. No en sabem tots els detalls de la història com per fer-ne una bona crònica. Al voltant de l’any 2006 va quedar tancat i des d’aleshores ha estat noticia per haver acollit una festa “rave” amb més de 2000 persones, la majoria provinents de França.
|
|
|
Mapa del recorregut i la realització |
|
|
|
enllaços d'interes |
|
|
enllaç “Urbanoporosi. Sabadell i els silencis urbans”, un projecte del col·lectiu (Sa)badall
enllaç “La trama urbana”. Espai crític i reflexiu sobre la ciutat
enllaç Bloc “Ciudades a escala humana”, de Manu Fernández.
enllaç Observatori del paisatge
enllaç Observatori de projectes i debats territorials de Catalunya
|
|
|
|
|
|