ino1.jpg in05
re00_Titol  
co_00
 
   

 

  El delta del Llobregat, el rebost de Barcelona  
i_01  
 

 

Aquí hi trobareu el resultat d’una mirada ràpida a una part del Delta del Llobregat, bàsicament la que correspon al Parc Agrari que segons es comenta centra els interessos per a construir-hi una “ciutat” del Joc que hem anomenat Eurovegas.

De fet, eren 7 les mirades que durant unes 10 hores del diumenge 8 de juliol varen recórrer part d’aquest espai. Un dia que, tot i començar-lo ben d’hora ben d’hora, es presentava emboirat … no massa adequat per a fer-ne un bon reportatge fotogràfic. Malgrat tot, el resultat ens sembla prou interessant per a presentar-vos-el aquí, amb un cert guió i alguns textos que hem anat “manllevant” d’aquí i d’allà (al final trobareu els enllaços de les fonts que hem consultat).

Les imatges que veieu són totes preses en el marc d’un recorregut-taller en el que ens acompanyaren i guiaren en Raül Bastida, de la Plataforma Eurovegas, en Carles Riba, del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat i n’Albert Bou, de la Unió de Pagesos. A tots tres els agraïm la seva col·laboració, com també ho fem a l’Ajuntament del Prat per la cessió d’un espai a “El Cèntric” on fer el taller de la tarda.

La proximitat a Barcelona ha fet que gran part de la superfície del Delta que abans eren aiguamolls, pinedes o terra dedicada al conreu hagi estat urbanitzada durant el segle XX. On avui hi ha zones urbanes, comercials i industrials, autopistes, l’Aeroport i el Port eren terrenys agrícoles o naturals. La superfície no urbanitzada es troba en franca regressió i malgrat una creixent protecció no ha parat de reduir-se.

 

 
L’Horta és l’element bàsic d’aquest territori

 

L’Horta és l’element bàsic d’aquest territori i ocupa encara una part significativa del Delta. En les 3.352,57 hectàrees que engloba aquesta zona agrícola es produeixen anualment 22.000 tones d’hortalisses, segons dades d’Unió de Pagesos (UP): es tracta de camps deltaics amb un potencial productiu que multipliquen per 10 el dels terrenys de secà. Hi treballen directament unes 1.500 persones, en més de 600 explotacions, als que cal sumar-hi tots els llocs de treball indirectes.

Ara és la peça estratègica per garantir una mínima seguretat i independència alimentària de Catalunya i de la seva capital.

Però la tasca més important del Parc ha estat potenciar els productes de proximitat amb l’etiqueta “Fresc”: amb aquest distintiu, la pagesia sí que té arguments per a imposar els seus productes a Mercabarna o bé apostar per vendre’ls amb menys intermediaris creant xarxes pròpies de distribució de proximitat.

Segons dades del Parc Agrari del Baix Llobregat, el 75% dels aliments cultivats al Parc són consumits per la població de la regió metropolitana de Barcelona; el 15% de les hortalisses que es comercialitzen en fresc a Mercabarna procedeixen d’espais agraris de la regió metropolitana, un 60% d’aquest del mateix Parc Agrari. Així, el consum de proximitat ens permet una major resiliència alimentaria i una menor dependència de l’exterior.

A la vall baixa i al delta del Llobregat es troba una de les zones agrícoles més fèrtils del país: un patrimoni cultural, econòmic i ecològic de primer ordre situat al bell mig de l’àrea més poblada de Catalunya.

 

 

 

c01_01.jpg  

La Carxofa Prat

La carxofa és la verdura més emblemàtica del Prat i de la comarca. Té més de cent anys d’història i és la reina dels cultius del Delta, amb més de 500 ha. conreades al Baix Llobregat, i una producció d’unes 3.000 tn amb una elevada qualitat

1

 

Diferents punts de vista visuals
     
   
  i_02  

Els carbassons

 

 

 

 

2

 

Diferents punts de vista visuals
       
         
         
   
  i_03  

Els tomàquets

Al Parc es produeixen unes 6.000 tn anuals de tomàquet, essent aquest el producte amb més producció del Parc.

 

 

3

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
   
  i_04  

Les síndries

 

 

 

 

4

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
   
  i_05  

Els préssecs

Al Parc també hi ha lloc per als arbres fruiters. Amb mètodes naturals de control de plagues …

 

 

 

5

 

Diferents punts de vista visuals
   
  i_05  

Les prunes

 

 

 

 

6

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   
  i_05  

Les eines

De les més grans a les més petites, dels tractors a les escales, .. i a les mans, en el fons l’eina principal per a recollir-ne els fruits.

 

 

 

7

 

 
   
         
         
   
  i_08  

Les caixes

 

Ordre i desordre, esperant els fruits.

8

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   
  i_09  

Habitatges

L’element humà més destacat que hi trobem són les masies encara existents, més de 40 escampades aquí i allà. La majoria d’aquestes masies van ser construïdes durant la segona meitat del segle XIX, segons avançaven les aigües del Canal de la Dreta pel delta. Algunes construccions són més modernes, en algun cas construïdes després de les expropiacions per les diverses infraestrucutres de transport.

9

 

   
         
         
   

 

  El Parc Agrari    
  i_10  

Turó de Sant Ramón

Situar sobre Sant Boi de Llobregat, permet una bona panoràmica sobre el Parc Agrari. Sobretot quan el dia acompanya...

10

 

Diferents punts de vista visuals
         
   
  i_11  
Molt sovint, el paisatge des de dins del Parc és retallat per les àrees urbanes o per les infraestructures. En comptats racons s’evita aquest contacte visual, però existeixen espais on s’arriba a perdre aquesta noció de proximitat a la metropoli.

11

 

Diferents punts de vista visuals
     
   
  i_12  

L’entrada al Parc des de la Viladecans ens permet jugar amb la percepció de proximitat-llunyania entre medi urbà i medi rural

12

 

Diferents punts de vista visuals
     
   
  El Parc Agrari o Eurovegas???  
  Referencies comparatives respecte l’hotel Hesperia i Macau  
i_30  
     
podeu comperar com és i com podrien destruir-ho o

EuroVegas, la destrucció dels aquïfers i la pagesia

És complicat imaginar-se avui la construcció de torres de més de 140m enmig del Parc Agrari, la transformació dels conreus per camps de golf, la construcció de noves infraestructures de transport. La manipulació de la fotografia ens permet una primera impressió, però els efectes anirien molt més enllà de la imatge, de la transformació del paisatge visual, alterant els fluxes d’aigua dels aqüífers, augmentant el consum energètic, la contaminació, privatitzant l’ús de l’espai, etc

 

 

  L'aigua al Delta    
i03  
 

 

L'aigua és un element primordial del Delta del Llobregat i un element imprescindible per l’activitat agrària. Hi ha l’aigua que veiem, sobretot pels canals, però cal saber que sota aquests terrenys s’hi localitza un dels principals aqüífers de Catalunya conformat per dos nivells, el superficial i l’inferior, arribant a assolir una extensió total de 115 km2.L’aqüífer del Delta es troba protegit i és considerat estratègic com a embassament natural a disposició de qui viu a l’àrea metropolitana de Barcelona. En època de sequera, els pous situats a Cornellà i a Sant Joan Despí aporten l’aigua que no hi ha als embassaments.

L’agricultura de regadiu deltaica va arribar al seu zenit en extensió i producció durant les primeres dècades del segle XX. L’aigua va permetre també la industrialització del marge dret del delta. Avui, l’agricultura suposa menys del 20% dels consums d’aigua al Delta.

Els aqüífers s'alimenten bàsicament de les infiltracions de l'aigua del riu a la vall baixa del Llobregat. La procedeix de la pluja que s'infiltra sobre els terrenys no urbanitzats i que alimenta l'aqüífer superficial i els estanys litorals del Delta, però també a través del retorn de l’aigua de rec d’usos agrícolas i de les pèrdues de la xarxa d’abastiment Atès que actualment la meitat de l’extensió de l’aqüífer està ocupada per usos urbans o industrials, la seva capacitat de recàrrega es troba molt minvada.

Segons apunten des de La Trama Urbana, si extrapolem els valors del Complex Port Aventura a Eurovegas Eurovegas, amb unes 30.000 places hoteleres projectades, “la despesa anual d’aigua se situaria al voltant de 3,9 hm3, una xifra que equivaldria aproximadament al consum d’un barri de 60.000 habitants. A aquest consum, cal afegir-hi la pèrdua de la capacitat d’infiltració de tots els terrenys urbanitzats.

 

 
 
  i_13  

La riera Roja

Alguns cursos naturals s’han canalitzat, com el cas de la riera Roja, canalitzada a mitjans de la dècada dels 90 per evitar les inundacinos de la zona agrícola i dels polígons industrials. Els diferents canals són punts de suport per a la flora i la fauna que l’enriqueixen

 

13

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
   
  i_14  


Els canals

Els diferents canals són punts de suport per a la flora i la fauna que l’enriqueixen

 

 

 

14

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
   
  i_15  

El rec

L’aigua arriba als camps i rega els conreus a través d’un entramat de xarxes

 

 

 

15

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_16  

Les basses de Can Dimoni

Aquestes basses són singulars pel fet de tenir un origen artificial i trobar-se situades enmig de la zona agrícola, dins el terme de Sant Boi de Llobregat.

Tota la zona del Delta destaca especialment per ser zona d’alimentació, nidificació i hivernada d’aus, algunes en perill d’extinció, en trobar-se en un punt estratègic de la ruta migratòria de la Mediterrània occidental. Els actuals espais naturals protegits del Delta (Remolar-Filipines, Cal Tet-Ca l’Arana, La Murtra, Reguerons i Can Dimoni) estan declarats Reserva Natural Parcial, PEIN, ZEPA i Xarxa Natura 2000. L’any 2011, la SEO/BirdLife va aprovar l’ampliació de la IBA (Important Bird Area) del Delta del Llobregat, passant de 2.200 ha a 3.500 ha. Això ha suposat la inclusió entre d’altres d’una part important del Parc Agrari.


16

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
   

 

  Camins i infraestructures al delta    
i_04.jpg  
 
Diverses xarxes estructuren i travessen el Parc Agrari. La xarxa de camins permet l’accés a les explotacions agràries mentre que les autovies i els ferrocarrils fragmenten el territori
 
  i_17  

Els camins

 

 


17

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
   
  i_18  

La xarxa ferroviària

En aquest cas, la línia de RENFE a Castelldefels que recorre el Parc d’Est a Oest, dificultant la mobilitat interna

 

 

18

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
   
  i_19  

La xarxa viària

A part d’afectar la qualitat paisatgística, la qualitat de l’aire i el soroll, les autovies fragmenten el Parc. Aquesta barrera és molt significativa sobretot en el tram entre el Prat i Sant Boi en que es troben en paral·lel la C-31c i l’inici de la B-20.


19

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   
  i_20  

La xarxa elèctrica

La xarxa elèctrica és un element també força present en el paisatge

 


20

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   
  Tanques    
  i_21  

Portes

En aquest cas, la successió de portes que es troben al Camí de Filipines, entre Viladecans i la platja, ja en part fora de l’àmbit del Parc.

 


21

 

Diferents punts de vista visuals
     
   
  i_22  

Tanques

Tanques de tot tipus, per mirar de protegir les collites. La seguretat en front dels robatoris és una de les queixes principals dels agricultors.

 


22

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
         
   

 

  Les persones i els retols del delta    
i_05  
 

 

Un Parc de tots

La convivència entre l’ús públic i les activitats agràries no sempre és fàcil. Cal trobar però la manera de fer sentir que aquest és un espai del qual tota la ciutadanía treu profit. Per això cal seguir amb les polítiques de comercialització de proximitat però també de potenciació dels itineraris, dels espais d’estada i de les activitats educatives.

 

 
  i_23  

La senyalització

Per orientar-se o per reconèixer els indrets, la senyalització amb mesura és una eina importantíssima per a una bona valorització de l’espai.

 


23

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
   
  i_24  

L’ús públic

Tot el territori del Delta, pla o amb suaus relleus el fa especialment adequat pel passeig en bici per a tota la família.

 


24

 

Diferents punts de vista visuals
   
         
         
   
  i_26  

En venda

No és molt habitual trobar aquest cartells dins el Parc. Només és un exemple, també al Camí de les Filipines, fora de la zona protegida.

 


26

 

Diferents punts de vista visuals
       
         
         
   
  i_25  


25

 

Diferents punts de vista visuals
 
         
         
         
   

 

  Conviure amb avions    
  06    
 
Tot i la proximitat, l’aeroport no es veu gaire. Però se sent. La configuració aquell diumenge no era l’habitual; aterraven direcció Est.
 
  i_27  

Avions

A l’horitzó, sovint s’hi troba la silueta dels avions que amb freqüència s’enlairen o s’aproximen a l’aeroport.

 


27

 

Diferents punts de vista visuals
         
         
   

 

  Eurovegas quin futur ens espera    
i_07  
 
Només un petit exemple d’una activitat residual, per la seva ubicació, amagada sota l’enllaç de l’autovia, vinculada sovint al tràfic de persones i al diner fosc, que s’associaria al futurible Eurovegas. Els locals per a la prostitució s’han associat sovint a aquest àmbit del Baix Llobregat, propers a la xarxa viària i en localitzacions d’escassa qualitat.
 
  i_28  

Prostitució

Una oferta que s’amaga en espais residuals. Un oferta que ara s’associa també a les activitats que podrien proliferar al voltant d’Eurovegas. Activitats marginals, ara, en un Parc que es debat entre el camí de retorn cap a la degradació i el camí ja en curs cap a la protecció i la potenciació dels valors agraris, socials, paisatgístics i econòmics que li són propis.


28

 

Diferents punts de vista visuals
     
         
         
         
   

 

  Mapa del recorregut i la realització  

 

       
 
enllaços d'interes
 
 

 

enllaç La Directa i la plataforma Aturem Eurovegas editen 100.000 exemplars d'una publicació en defensa del Delta del Llobregat

enllaç Tres idees alternatives a Eurovegas

enllaç La Terra pot arribar a col·lapsar-se d'aquí a deu anys, segons un estudi de Nature

enllaç Jordi Bascompte: 'No ens hem adonat que això no és sostenible'

enllaç Eurovegas pot situar Catalunya al capdavant de la corrupció a Europa

enllaç Declaració conjunta AAUC - SCOT - AETU "arxiu Pdf"

Reportatge manifestació plaça Sant Jaume

enllaç Editorials La Trama Urbana

enllaç Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat

enllaç Xavier Vinader: 'L'extrema dreta arriba allà on la gent d’uniforme no pot arribar'